Facebook, LinkedIn, Instagram. Klanten bereiken kan op ontzettend veel platformen, maar doet jouw e-maillijst een belletje rinkelen wanneer je denkt aan jouw online marketingstrategie? Geloof het of niet, maar de groei van jouw bedrijf ligt immers in je e-maillijst. De meeste emails komen aan, terwijl een post op je social media kanalen lang niet meer de helft van je volgers kan bereiken. Hoog tijd om hierop in te spelen met deze tips.
Met deze 3 strategieën leg je de fundering voor het bouwen van een overzichtelijke e-maillijst.
Creëer kwalitatieve content voor jouw mailinglist
De aandacht van jouw doelpubliek kan je alleen verkrijgen door content op maat te maken. Wat is nuttig, inspirerend, herkenbaar, helpend of heeft een impact op de ontvanger? Net hier moet je op inspelen. Schrijven over jezelf vermijd je beter, want de lezer moet centraal staan. In plaats van te schrijven waar jij goed in bent, is het handig om de klant te informeren waarom zij baadt hebben bij het product of de dienst. Door jouw waardevolle content gratis aan te bieden krijgt de consument immers vertrouwen in jouw merk.
Leer de voor- en nadelen kennen van het e-mailsysteem
Het is belangrijk om een duidelijke e-mail marketing strategie toe te passen voor je begint aan het opzetten van een e-maillijst. Doe je dit niet, dan mis je opportuniteiten om nieuwe klanten binnen te halen. Weet je nog niet goed welk e-mailsysteem de moeite waard is? Neem dan eens een kijkje bij Mailchimp en ActiveCampaign; twee groeiende platformen die bijdragen aan geautomatiseerde e-mailmarketing. Veel e-mail marketing tools hebben ondertussen instructievideo’s en servicedesks die je overal bij kunnen helpen.
Heb je tijd om je e-mail tool beter te leren kennen? Check dan zeker de volgende punten:
- Kun je gemakkelijk AB-splittests doen met je e-mails?
- Kun je handmatig een klantenlijst importeren en direct naar die lijst mailen?
- Is er de optie om een op datum en tijd gebaseerde e-mailreeks te verzenden?
- Kun je een reeks e-mails verzenden op basis van een specifieke actie die iemand heeft ondernomen in een e-mail?
Lijsten bouwen met lead magnets
De lead magnet is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Het is de content die je gratis aan je doelgroep weggeeft in ruil voor hun naam en e-mailadres. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een gratis podcast, cursus, webinar, e-book of checklist die vol strategische tips zit. Zo help je potentiële klanten alvast op weg en zijn zij geneigd om sneller jouw hulp in te schakelen als ze een vraag hebben.
Dit moet je weten bij het maken van een lead magnet:
- Kies de vorm (download, give-away, korting) op basis van jouw business
- Het onderwerp moet in lijn liggen met de betaalde dienst die jouw bedrijf aanbiedt
- Plaats jouw lead magnet onder andere in het menu van je website, op een vaste plaats op je homepage, als een pop-up op pagina's of op blogpagina's. Bekijk alvast enkele voorbeelden van goede lead magnets.
One more thing
Zet de lead magnet in jouw sociale media profielen en post af en toe op deze accounts over deze actie. Zo worden lezers als het ware aangetrokken door deze dienst. Je bent nu klaar om jouw e-maillijst naar een hoger niveau te tillen. En vergeet niet: kwaliteit boven kwantiteit, dan volgen de cijfers vanzelf.